Kino Konesera w ramach Festiwalu Białystok Interphoto

W październiku Kino Konesera włącza się w program Festiwalu Białystok Interphoto. W najbliższym czasie w kinie Helios w ramach cyklu dla koneserów odbędą się cztery seanse specjalne.

  • 07.10.2024 - „TATAMI”
  • 14.10.2024 - „PICASSO. BUNTOWNIK W PARYŻU”
  • 21.10.2024 - „LEE. NA WŁASNE OCZY”
  • 28.10.2024 - „MEGALOPOLIS”

Przed każdym pokazem Kina Konesera w październiku odbędzie się prelekcja PROF. UWM DR HAB. Grzegorza Jarmocewicza, który jest wykładowcą Akademii Fotografii i Przedsiębiorczości w Białymstoku oraz Warszawskiej Szkoły Fotografii i Grafiki Projektowej. Jest również dyrektorem artystycznym festiwalu fotografii Białystok INTERPHOTO, a fotografią zajmuje się naukowo (doktoryzował się w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej Teatralnej i Telewizyjnej w Łodzi w Departamencie Fotografii). Jego prace znajdują się w kolekcjach prywatnych, galeriach oraz w Museo Ken Damy di Fotografia Contemporanea w Brescii we Włoszech.

Kino Konesera to jedyne w swoim rodzaju filmowe spotkania. Filmy prezentowane w ramach Kina Konesera to najczęściej niszowe dzieła z niebanalną fabułą i inteligentnym humorem. Wyświetlane historie mają na celu nie tylko uprzyjemnić widzowi spędzony czas w naszym kinie, ale również wzbogacić go o nowe wartości, przeżycia i walory wizualne! Filmy Kina Konesera to często dzieła uhonorowane licznymi nagrodami na festiwalach filmowych.

Zgodnie z hasłem „Wcześniej kupujesz, więcej zyskujesz” Helios zachęca do zakupu biletów we wcześniejszym terminie oraz do zapoznania się ze szczególnie korzystną ofertą dla grup. Szczegóły i bilety dostępne są na stronie www.helios.pl.

Propozycje filmowe, które zostaną zaprezentowane w ramach projektu:

07.10.2024 godz. 18:00 – „TATAMI”

  • Reżyseria: Guy Nattiv, Zar Amir Ebrahimi
  • Scenariusz: Elham Erfani, Guy Nattiv
  • Obsada: Arienne Mandi, Jaime Ray Newman, Zar Amir Ebrahimi


Leila (Arienne Mandi), gwiazda irańskiego judo, ma szansę zdobyć pierwszy złoty medal dla swojego kraju na mistrzostwach świata. Za jej sukcesami stoi trenerka i była zawodniczka Maryam (Zar Amir Ebrahimi). Wśród rywalek jest reprezentantka Izraela i to z nią być może Leila zmierzy się w końcowej rozgrywce. Politycznie taka konfrontacja byłaby nie do przyjęcia dla irańskich władz. Leila musi więc dokonać wyboru. Czy ugiąć się pod presją wysłanników reżimu, o co błaga ją Maryam? Czy też samotnie walczyć – nie tylko o mistrzowski tytuł, lecz o godność, honor i wolność osobistą? Surowe represje za nieposłuszeństwo grożą zarówno Leili i Maryam, jak i ich rodzinom. Podczas zawodów ważą się losy obu kobiet. Thriller polityczny; jeden z najlepszych filmów ostatniego festiwalu w Wenecji, wyróżniony nagrodą specjalną.

14.10.2024 godz. 18:00 – „PICASSO. BUNTOWNIK W PARYŻU” 

  • Scenariusz: Simona Risi
  • Obsada: Mina Kavani


Pablo Picasso (1881-1973) – tytan pracy i wulkan kreatywności, który nie tylko zatarł różnicę pomiędzy sztuką a rzemiosłem, ale też w dzieło potrafił zmienić zwykłą szczotkę, konewkę czy rower. Pozostaje jednym z najważniejszych i najbardziej wpływowych artystów w historii, autorem przeszło dwudziestu tysięcy obrazów i obiektów. Zrealizowany przy okazji 50. rocznicy jego śmierci film „Picasso. Buntownik w Paryżu” Simony Risi to portret życia spełnionego, ale i złożonego ze sprzeczności – dokumentalna podróż przez lata biedy i szalonego sukcesu, światła i mroku, pasji i destrukcji, kawiarnianych hulanek i politycznego zaangażowania. Z jedną walizką, nie znając francuskiego – tak młodziutki Pablo postanowił podbić Paryż. Film skupia się na latach spędzonych w kipiącym twórczą energią mieście, który stał się drugim domem pochodzącego z Malagi malarza. Jako hiszpański imigrant był na celowniku policji, jako artysta rewolucjonizujący sztukę błyskawicznie podbił salony. Jego styl wciąż ewoluował, malował intensywnie i niechętnie rozstawał się z pracami. „Jestem swoim najlepszym kolekcjonerem" mawiał, a 5 tysięcy należących do niego obiektów stanowi dziś bezcenny zbiór paryskiego Muzeum Picassa. Film daje nam unikalną szansę odwiedzenia zorganizowanej tam z okazji 50. rocznicy śmierci artysty wielkiej wystawy, której scenografię współtworzył słynny brytyjski projektant, Paul Smith. Dokument Risi to również portret zmieniającego się Paryża i panorama XX wieku, który artysta kształtował, będąc zarazem przenikliwym kronikarzem burzliwej epoki. Ustami ekspertów i kuratorów „Picasso. Buntownik w Paryżu” rozszyfrowuje ukrytą w dziełach symbolikę, tłumaczy, jak kolejne doświadczenia i spotkania wpływały na ewolucję stylu. Ale geniusz miał również swoją mroczną stronę, o której zaświadczają wspomnienia jego partnerek. Filmowa opowieść przynosi także krytyczne spojrzenie na biografię i twórczość Pabla Picassa, przypominając, że często za spektakularną karierą „wielkiego mężczyzny” stoją zapomniane lub niedoceniane kobiety.

 21.10.2024 godz. 18:00 – „LEE. NA WŁASNE OCZY”

  • Reżyseria: Ellen Kuras
  • Scenariusz: John Collee, Marion Hume, Liz Hannah
  • Obsada: Andrea Riseborough, Alexander Skarsgard, Marion Cotillard, Kate Winslet, Andy Samberg


Jest rok 1938. Lee Miller, wzięta modelka i muza artystów, próbuje swych sił jako fotografka. W świecie zdominowanym przez mężczyzn codziennie musi udowadniać swoją wartość. Nie chce zajmować się jedynie modą i fotografowaniem pięknych wnętrz. Ma wielki talent do wydobywania w obrazach prawdy o ludzkim życiu, do nawiązywania niezwykłego porozumienia z bohaterami swoich fotografii, szczególnie kobietami. Gdy Europa pogrąża się w koszmarze II wojny światowej, Miller nie chce oglądać jej z bezpiecznej odległości. Wyrusza na front, by jako korespondentka wojenna brytyjskiego „Vogue’a” pokazać światu tragiczną prawdę o ludzkim wymiarze wojny. Jako jedna z pierwszych fotografów widzi z bliska poświęcenie żołnierzy, cierpienie cywilów i koszmar niemieckich obozów koncentracyjnych.

28.10.2024 godz. 18:00 – „MEGALOPOLIS”

  • Reżyseria i scenariusz: Francis Ford Coppola
  • Obsada: Nathalie Emmanuel, Giancarlo Esposito, Adam Driver


Konieczność reform w mieście Nowy Rzym jest źródłem konfliktu na szczytach władzy. Genialny architekt Cezar Catalina (Adam Driver) pragnie dla miasta utopijnej, idealistycznej przyszłości. Jego przeciwnik, burmistrz Franklin Cicero (Giancarlo Esposito), jest zwolennikiem kapitalistycznego status quo, które hołduje interesom najbogatszych. Rozdarta między nimi Julia Cicero (Nathalie Emmanuel), córka burmistrza, będzie musiała wybrać między swoją fascynacją Cezarem, a lojalnością wobec ojca. Konflikt zmusi wszystkich do odpowiedzi na odwieczne pytanie: jak powinna wyglądać przyszłość naszego społeczeństwa i całej cywilizacji.